Zasady zdrowego odzywiania

Zasady zdrowego odzywiania

Zdrowa dieta to jeden z fundamentów codziennego dbania o zdrowie. Niestety – wielu z nas lekceważy zasady prawidłowego odżywiania. Argumenty bywają różne, zazwyczaj absurdalne. A to brak czasu, a to brak środków finansowych.

Tymczasem przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania ani nie wymaga wypchanego portfela, ani wielkich nakładów wolnego czasu. Wystarczy na co dzień pamiętać o kilku regułach (i trzymać się ich). No dobrze, potrzebne jest też trochę silnej woli.Przede wszystkim – istotne jest co jemy, jak i kiedy.
Warto w tej pierwszej kwestii polegać na piramidzie zdrowego żywienia. U podstaw nowej piramidy leży aktywność fizyczna. Jest ona konieczna nie tylko dla zachowania dobrej kondycji (i szczupłej sylwetki). Stanowi także element profilaktyki wielu chorób (m.in. osteoporozy, zapaleń stawów, chorób serca itd.). Kolejne piętro stanowią napoje – codziennie powinno się spożywać od 1,5 do 3 litra napojów (głównie wody). Jeśli przeraża nas ta liczba, warto pamiętać, że wlicza się w nią także woda spożywana wraz z owocami i warzywami. Trzeci poziom piramidy zdrowia to właśnie świeże warzywa i owoce. Dietetycy zalecają spożywanie 5 porcji dziennie (choć oczywiście nie trzeba na tym poprzestawać). Produkty zbożowe (najlepiej z pełnego ziarna), kasze, ryż, powinny stanowić jeden z filarów zdrowej diety. Jeżeli chodzi o produkty mleczne, nabiał – to należy pamiętać, że białko jest nam potrzebne, aby mięśne pracowały prawidłowo. Warto jednak zamienić tłuste mleko i sery na nabiał chudy, kefiry, sery twarogowe – równe bogate w potrzebne mikroelementy, ale uboższe w kalorie i cholesterol. By poziom cholesterolu w organizmie pozostał na niskim poziomie warto również sięgać po produkty obfitujące w kwasy OMEGA – 3 (np. tłuste ryby – zalecane kilka razy w tygodniu, oleje – lniany i rzepakowy). Sięgając po mięso warto decydować się na jego mniej tłuste rodzaje (jak drób, cielęcina). Zdrowe odżywianie powinno być przede wszystkim zbilansowane. Nie należy odmawiać sobie wszystkiego i ciągle pościć – między innymi takie wyobrażenia o dietach zniechęcają ludzi do nich. Trzeba jednak uzmysłowić sobie, że wszelkiego rodzaju używki – alkohol czy słodycze – nie zawierają żadnych substancji odżywczych, a jedynie puste kalorie. Dodatkowo dobrze jest zadbać, aby produkty w codziennym menu były jak najmniej przetworzone, miały niski indeks glikemiczny, nie zawierały glutaminianu sodu czy innych konserwantów. Również ograniczenie soli i cukru jest dobrym pomysłem.
Jeśli chodzi o kwestię drugą – jak jeść, to odpowiedzi są trzy – kilka razy dziennie, stawiać na częstość posiłków a nie ich obfitość i nie spieszyć się podczas konsumpcji. Najlepiej zadbać o to, aby posiłek nie był spożywany „mimochodem”, przed telewizorem czy w biegu. Szybkie jedzenie sprawia, że sytość odczuwamy znacznie później niż gdybyśmy w pełni skoncentrowali się na jedzeniu. Dokładne gryzienie i przeżuwanie ułatwia późniejsze trawienie.
Natomiast myśląc o tym, kiedy jeść – nie można ustalić konkretnych godzin dla wszystkich. Ważne, aby pierwszy posiłek był spożywany do 2 godzin po przebudzeniu, ostatni – do 2 – 3 godzin przed zaśnięciem, dwie przekąski – wtedy, gdy poczujemy głód, a najobfitszy posiłek – w okolicach południa (aby żołądek miał go szansę strawić).