Przygotuj swój organizm na chłodne dni

Przygotuj swój organizm na chłodne dni

Zimniejsze i krótsze dni, deszcz, wiatr, spadek ciśnienia – jednym słowem przesilenie, które osłabia organizm. Stajemy się senni, apatyczni i coraz bardziej podatni na infekcje i przeziębienia. Są jednak sposoby, aby nie dać się zimowej chandrze. Jak to zrobić? Jak przygotować się na spadek formy?

Nasz organizm reaguje na zmiany pór roku innym zapotrzebowaniem żywieniowym, stymulacją układu odpornościowego, gromadzeniem tkanki tłuszczowej – cały metabolizm zwalnia oraz przygotowuje się do trudniejszych warunków atmosferycznych. Także nasza psychika zwalnia tempo, pojawiają się problemy z koncentracją, brak nam energii, stajemy się apatyczni i łatwiej wpadamy w złość. To naturalne procesy, jednak istnieje wiele sposobów, aby z jednej strony – nie dać się infekcjom, a z drugiej – nie popaść w jesienno-zimowy letarg.

Wzmocnij odporność

Aby wzmocnić układ odpornościowy należy przede wszystkim postawić na zbilansowaną dietę oraz zdrowy odpoczynek. Do diety warto włączyć więcej owoców i warzyw, w tym te, które w naturalny sposób wzmacniają organizm (m.in. czosnek, imbir, cytryna, rozgrzewające przyprawy np. cynamon) oraz te bogate w witaminy z grupy B (kiełki, dynia, bakłażan, cukinia) oraz witaminę C (czarna porzeczka, owoce dzikiej róży). Warto przygotowywać posiłki na ciepło, gdyż są łatwiej trawione i rozgrzewają organizm. Podobne działanie mają ciepłe płyny – gorące herbaty (także ziołowe) z dodatkami: imbirem, miodem, cytryną itd. Równie ważny dla wzmocnienia odporności jest zdrowy wypoczynek, przede wszystkim długi, spokojny i dający odprężenie sen. Zdrowe wysypianie się umożliwia organizmowi regenerację oraz naturalne siły do walki z infekcjami. Pomocne mogą być także soki oraz suplementy diety oparte na naturalnych wyciągach roślinnych (np. olej z nasion wiesiołka czy aloes) oraz innych substancji, które stymulują organizm immunologiczny do działania (np. oleje z ryb, kwasy omega-3).

Zadbaj o aktywność

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu nie tylko wzmacnia naturalną odporność organizmu, ale także pobudza go do działania. W okresie jesienno-zimowych mamy ochotę zakopać się pod kocem z gorącą herbatą, jednak warto zmobilizować się i pójść na spacer, pobiegać, wyjść na basen czy siłownię. Aktywność fizyczna wpływa też na poprawę samopoczucia – dodaje energii i poprawia koncentrację. Aby jednak sport przyniósł korzyści, a nie szkodził, należy się do niego przygotować. Aktywność dopasować do swoich możliwości, zadbać o właściwy ubiór oraz wzmocnić organizm od środka suplementami diety, np. tymi poprawiającymi kondycję stawów (np. Orton Flex – http://www.nowafarmacja.pl/orton-flex-30-saszetek )

Pamiętaj o skórze i włosach

Zmienna temperatura, zimno i mokro na zewnątrz, gorąco i sucho w pomieszczeniach, niedobór promieni słonecznych, spowolniony metabolizm, zmiana diety – to wszystko ma niekorzystny wpływ na kondycję skóry i włosów. Warto dopasować preparaty do pielęgnacji do nowych warunków atmosferycznych – delikatne nawilżające kremy zamienić na nieco tłustsze, pamiętać o ochronie skóry, ograniczyć stylizację włosów oraz tak dobrać nakrycie głowy, aby nie niszczyło dodatkowo, i tak już osłabionych włosów. Pomocne będą także preparaty z krzemionką lub skrzypem, które wzmocnią włosy, dodadzą im blasku oraz zapewnią zdrowy wygląd.

fot. by John O’Nolan via flickr.com, creative comon licence

Artykuł sponsorowany