Jak jeść

Jak chronic serce przed zawałem

Zasady profilaktyki są w gruncie rzeczy takie same dla każdego schorzenia. Zbilansowana zdrowa dieta, w połączeniu z aktywnością fizyczną i regularnymi badaniami po prostu musi przynosić pozytywne efekty. Jak wiadomo – zawsze lepiej jest zapobiegać, niż leczyć (i nie ukrywajmy, również taniej i bezpieczniej – zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom polskiej służby zdrowia).

Na czym polega zdrowy styl życia?

Zdrowy styl życia wcale nie wymaga wysiłku – zaczyna się jednak od zyskania samoświadomości. Wiedząc, jak wiele zależy od nas samych, dużo łatwiej jest wprowadzić pewne zmiany. Podstawą w wypadku profilaktyki chorób serca i układu krwionośnego, a w szczególności przeciwzawałowej powinno być pożegnanie z nałogami. Zarówno rzucenie palenia, jak i zaprzestanie częstego spożywania napojów wyskokowych może być początkowo trudne, jednak korzyści płynące dla serca są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z włożonym wysiłkiem.
Podobnie jest z dbaniem o ciało, prawidłową masę, poziom cholesterolu. Jak wiadomo – otyłość i nadwaga zwiększają ryzyko wystąpienia zawału. Jednakże również tutaj wiele zależy od naszego nastawienia, chęci zmiany.

Odpowiednia dieta.

Wystarczy wprowadzić odpowiednią, niskotłuszczową dietę, zwiększyć udział wysiłku fizycznego w toku życia codziennego. Oczywiście – w wypadku ćwiczeń muszą one być wprowadzane stopniowo, z czasem można zwiększyć intensywność, czas trwania. Natomiast dieta – przede wszystkim musi dostarczać nam substancji odżywczych w zbilansowanej formie. Chude białko (unikamy tłustych mięs na rzecz drobiu, oraz tłustych serów czy mleka – na rzecz twarogów, kefirów), złożone węglowodany (produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa bogate w błonnik), witaminy i antyoksydanty oraz dobre tłuszcze (z kwasami OMEGA 3, roślinne, a także zawarte w rybach morskich). Niezbędnym uzupełnieniem diety i ćwiczeń są również badania profilaktyczne. Aby uniknąć zawału serca konieczne jest monitorowanie jego pracy, kontrolowanie poziomu cholesterolu, poziomu cukru we krwi oraz ciśnienia tętniczego. Okresowo zaleca się wykonanie badania elektrokardiograficznego (EKG), natomiast pozostałe pomiary można wykonywać częściej. Warto zadbać także o ogólny stan zdrowia – każda infekcja czy stan zapalny mogą mieć bowiem negatywny wpływ na mięsień sercowy.