ruch i fitness

Fitness

Fitness to popularne określenie – używa się go potocznie nawet do reklamowania produktów spożywczych, jak płatki śniadaniowe czy batoniki. Czym właściwie jest fitness? To sposób, aby przy pomocy ćwiczeń fizycznych stać się lepiej przystosowanym do codziennego funkcjonowania, bardziej odpornym fizycznie i psychicznie.

Fitness pozwala nam na utrzymywanie higieny w życiu, dbanie o ciało i umysł dzięki odpowiednio dostosowanym do potrzeb i możliwości formom ruchu. Zajęcia fitness można podzielić ogólnie na:
* zajęcia wzmacniające sprawność układu oddechowego i krążenia, realizowane w grupie, przy muzyce i z wykorzystaniem rozmaitych choreografii; są to głównie ćwiczenia aerobowe (dawniej tego typu zajęcia nosiły nazwę aerobicu);
* zajęcia cardio – wykonywane z użyciem różnorodnych przyborów, wzmacniające mięśnie całego ciała, dostosowane do wytrzymałości organizmu, także realizowane w grupach (jednak bardziej zróżnicowanych pod kątem poziomów trudności – to dawne ćwiczenia callanetics);
Fitness nie sprowadza się jednak tylko do ćwiczeń. To świadome działania mające na celu oddziaływanie ruchem na swój stan zdrowia fizycznego, psychicznego oraz emocjonalnego. Wśród korzyści fizjologicznych można wymienić: zwiększenie przyswajania tlenu przez organizm, zmniejszenie ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu we krwi, zwiększenie wytrzymałości mięśni, masy mięśniowej, usprawnienie krążenia oraz zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej. Można również zwiększyć gęstość kości, zakres ruchów w stawach, ich stabilność, wzmocnić więzadła, zwiększyć gibkość ciała. Z kolei do korzyści psychologicznych zaliczamy: redukcję napięcia, uczucia zmęczenia, poprawę samopoczucia, zwiększenie poczucia własnej wartości. Tylko systematyczna aktywność fizyczna może jednak dawać optymalne efekty, które będą się utrzymywały przez wiele lat. Samo uprawianie sportu jednak nie wystarcza, powinna mu towarzyszyć zbilansowana dieta, bogata w witaminy i mikroelementy, dostarczająca potrzebnych substancji odżywczych.